Falco Güldenpfennig

Falco Güldenpfennig, Kristdemokrat. Bloggar om det som sker inom politiken i Borås.

Skriver tillsammans med Niklas Arvidsson i dagens BT

Kategori: Media

Förbättra kommunens service till boråsarna

För att Borås stad ska bli en än attraktivare kommun att bo och verka i är det viktigt att kommunen ständigt ser över och förbättrar den kommunala ser- vicen. Då måste kommunen tänka nytt och låta sig inspireras av andra kommuner och servicebranscher.

Kristdemokraterna i Borås har länge förespråkat införandet av servicegarantier. En servicegaranti är ett löfte från kommunen om hur lång tid en tjänst tar att utföra och vilken kvalitet du som kommuninvånare kan förvänta dig.

Det kan till exempel vara att kommunen ger en garanti om att den som söker bygglov eller ekonomiskt bistånd har rätt att få besked inom en viss tid. Skulle beskedet dröja längre än vad servicegarantin garanterar så kompenseras medborgaren med till exempel ett avdrag på avgiften.

Servicegarantier blir samtidigt en sporre för den kommunala organisationen som tvingas se över sina rutiner och effektivisera handläggningen av ärenden för att klara den utsatta tidsramen.

Borås stad behöver även se över vilka kontaktvägar som medborgarna erbjuds. Det blir allt vanligare att kommuner i Sverige inrättar så kallade kontaktcenter. Ett kontaktcenter är dörren till kommunens verksamhet, dit medborgarna kan vända sig och få snabba svar av kunnig personal eller hänvisning till rätt tjänsteman. Med ett kontaktcenter får medborgaren direkt kontakt med rätt person, samtidigt som tjänstemännen avlastas.

Den digitala utvecklingen har föranlett ett antal kommuner att införa ”kundtjänst” online. I Ängelholm arbetar kommunerna sedan en tid tillbaka med en chattfunktion på sin hemsida. Funktionen kan underlätta för hörselskadade och personer med talsvårigheter att komma i kontakt med kommunen, men ger även en ökad tillgänglighet för medborgaren som av olika anledningar inte har möjlighet att ringa eller besöka kommunen under dagtid. Kommunen ska finnas tillgänglig där och när människor efterfrågar den, även om det sker utanför kontorstid eller på nätet.

Borås stad ska tillhandahålla service av högsta kvalitet. Kommunen ska ha en öppen dörr för sina medborgare, men också tillhandahålla de tänkbara kontaktvägar som efterfrågas av boråsaren. Vi kristdemokrater vill att stadens service till kommuninvånarna ska förbättras och för det krävs att kommunen anpassar sig efter kommuninvånarnas behov.