Falco Güldenpfennig

Falco Güldenpfennig, Kristdemokrat. Bloggar om det som sker inom politiken i Borås.

Utveckla staden kring Götalandsbanan hellre än att avveckla delar av centrum

Kategori: Allmänt

Idag skriver jag tillsammans med Ingela Hallgren, Hans Gustavsson och KG Drotz om Götalandsbanan och placering av stationen vid Gässlösa. Texten från artikeln går att läsa nedan:

Igår avgav kommunstyrelsen i Borås sitt remissvar till Trafikverket gällande lokaliseringsutredningen Bollebygd–Borås, vilket inkluderar synen på stationsläget i Borås, samt vilken korridor för höghastighetsspåret som förordas. I förslaget förordas det röda alternativet, med hela spårsträckningen i tunnel och stationen centralt, även den under jord.

Alternativet är i särklass dyrast och tekniskt ytterst komplicerat att genomföra. En station cirka 70 meter under jord kan upplevas som mycket otrygg, även om nedgångar planeras vid såväl nuvarande centralstation som Stora torget.

Kristdemokraterna har tidigare lyft fram alternativet med en helt ny station vid Gässlösa, och en dragning av spåret söder om staden, vilket även ger förutsättningar för stationer såväl i Bollebygd som i Ulricehamn. Denna lokalisering är näst intill lika nära centrala Borås som alternativet vid Lusharpan, vilket ingår i det alternativ som kommunstyrelsen förordar som ”reservalternativ”, det vill säga den rosa sträckningen (det senaste och 8:e alternativet). Om höghastighetsbanan byggs är den förenad med enorma totalkostnader för höghastighetsspår, nybyggda stationer och upprustning av äldre spår.

Kommunstyrelsens val, att förorda det röda alternativet, medför således stora totalkostnader, och om Trafikverket följer den rekommendationen torde det innebära avsevärt ökade kostnader även för Borås stad. Även ”reservalternativen”, det vill säga de modifierade gula och rosa alternativen, med station ovan jord vid dagens centralstation eller söder motorvägen (vid Lusharpan), medför betydande kostnader och för stora ingrepp i centrala delar av staden, bland annat rivningar av fastigheter.

Transporter till och från en station vid Gässlösa till centralstationen (och högskolan) kommer att kunna ske betydligt snabbare med så kallade shuttlebussar (elbuss) än till fots från Lusharpan.

Med en station vid Gässlösa blir ingreppen i staden minimala och kostnaderna avsevärt lägre för både staten och kommunen. På så vis utvecklar vi staden kring Götalandsbanan snarare än att avveckla delar av centrum.

För länk till artikeln:
http://www.bt.se/debatt/bygg-tagstationen-vid-gasslosa/