Falco Güldenpfennig

Falco Güldenpfennig, Kristdemokrat. Bloggar om det som sker inom politiken i Borås.

Varför går det inte att komma tillrätta med nedskräpningen?

Kategori: Allmänt

I helgen hade jag tillsammans med mina partikollegor Olle Engström och Karl-Gustav Drotz en debattartikel inne i Borås Tidning. Ämnet vi önskar väcka debatt kring är nedskräpningen. I Borås genomförs varje år en skräpmätning. Resultatet visar att Borås blir mindre skräpigt. Mätningen utförs genom slumpvis utvalda koordinatpunkter. Jag hävdar att det finns problem med att mäta nedskräpningen på det sättet. För en månad sedan deltog jag i skräpplockardagen, och fick då genom "handgriplig statistik" själv uppleva hur skräpigt Borås är. På en yta om ca 150x150 m (i direkt anslutning till Stadshuset) var jag med och samlade in ca 60 l skräp (fimpar, papper, plast, kapsyler, glas- och plastflaskor, avföring m m) inom 60 minuter. Då kan man kanske fundera över hur underlaget för statistisk beräkning utformas/följs upp?!

Kommentera inlägget här: